Per tots aquells qui no siguin de l'escola, aquest apartat és una ampliació del treball d'una pràctica anomenada "Construcció de la maqueta d'una casa". Per aquest motiu aquest blog parla sobre l'àmbit tecnològic, sobretot centrat en la part de la construcció i els seus elements. Si t'agradaria veure com ha quedat el treballfinalment, podràs accedir directament al "PDF" a travès del programa "google drive" a partit d'aquest enllaç
https://drive.google.com/file/d/0B-ydpoK_39FhVVpUYUF2MEJMSWs/view?usp=sharing
Dia a dia a la pràctica:
Aquí s'explicarà tant el procès de construcció, com les eines i material que vam utilitzar per dur-la a terme. Es considerà com un petit diari on s'escriu el seguiment, dia rere dia.
Segon dia:
El
segon dia ja teníem gairebé totes les peces a escala dibuixades, vam trigar uns
20 minuts en acabar de retocar-les i assegurar-nos de totes i vam començar a
serrar; per fer-ho, vam fer servir una serra d’arquet recolzant la peça de
fusta sobre una tauleta de marqueteria que havíem preparat prèviament.
Tercer dia:
Quan
ja creia que podria llimar les peces, em vaig adonar que, abans de començar a
fer quelcom, ens havíem d’ajudar entre els individus de la parella; Per tant,
vaig acabar alguna peça que faltava.
Quart dia:
El
cinquè dia ja teníem gairebé totes les peces serrades, i per tenir un bon ordre
i ritme de treball, les apilàvem a un cantó per saber quines ja estaven
totalment finalitzades, és a dir, serrades, llimades i acabades de polir amb
paper de vidre.
Sisè dia:
Desè dia:
https://drive.google.com/file/d/0B-ydpoK_39FhVVpUYUF2MEJMSWs/view?usp=sharing

Aquí s'explicarà tant el procès de construcció, com les eines i material que vam utilitzar per dur-la a terme. Es considerà com un petit diari on s'escriu el seguiment, dia rere dia.
No construïm però si treballem: Per començar caldria destacar un fet important que
determina l’inici de la nostra pràctica. El tutor ens va repartir el guió
d’Opitec, d’on vam poder extreure una sèrie de dades i figures. En aquests
fulls hi havia un seguit de plànols, tant de l’interior de la maqueta, com de
l’exterior amb mesures on variava l’escala (1:1- 1:100).
Per
anar familiaritzant-nos amb aquestes figures, les vam traspassar primer a la
nostra llibreta, que es com si fos el nostre diari personal, i u cop estaven
corregides, els vam tornar a passar a una làmina blanca dinA3.
Primer dia:
El primer dia que ens van repartir els materials per fer la memòria, el primer
que ens va recomanar el tutor va ser que lliméssim les extremitats de la làmina
de fusta de (600x300) ja que ens podíem fer mal amb les punxes sobrants
d’aquest material. Per fer-ho, vam utilitzar paper de vidre i ens vam col·locar
de peu amb la làmina col·locada de la mateixa manera; i jo, personalment, vaig
fer unes tres o quatre passades ràpides per cada costat.
![]() |
Dibuixem a la fullola |
Seguidament,
era l’hora de començar a traslladar els plànols a escala 1:1 que teníem a la
nostra llibreta, a la fullola. Utilitzant evidentment el llapis, per algun
possible error. Jo vaig poder fer dues peces, la número 8 i la 11, ja que ens
les vam repartir entre la meva companya i jo.
Segon dia:
![]() |
Serrer amb la serra d'arquet |
Error comès vaig col·locar-me al cantó de la meva
companya i minoritzat per tant, el meu propi espai , fet que va portar a un
comentari del tutor i de seguida vaig traslladar-me a l’altre costat de la
taula.
Quan
l’hora va acabar, em faltava per serrar una única peça, el quadrat de la base el
qual vaig acabar el dia següent i em va donar temps a llimar totes les
cantonades i anivellar-les.
Tercer dia:
![]() |
La meva companya de treball |
Error comès he de reconèixer que al voler anar ràpid
llimant, la tauleta de marqueteria es movia i això va fer que la peça
número........ es trenqués. Hauré de tornar a dibuixar-la, serrar-la i
llimar-la.
Al
finalitzar la classe, vam escriure el nostre nom i vam numerar les peces, totes
i cadascuna per a evitar confusions amb les dels altres grups.
Quart dia:
El
quart dia, la meva companya de treball estava malalta i vaig notar com la feina
era molt més significativa, ja que només era una persona.
Un
cop m’havia aixecat per anar a buscar la llima, vaig mirar amb un cop d’ull als
de la taula de la meva dreta i baix veure com estaven utilitzant una barrina,
va ser doncs, quan vaig reaccionar i em vaig adonar que les finestres de les
peces no estaven foradades.
Amb
l’ajuda del tutor, em va explicar que era millor utilitzar una barrina petita,
per que sinó podríem sortir-nos fora del quadrat de la finestra, i em va
aconsellar també fer el forat a una de les cantonades del quadrat, ja que
m’estalviaria recorregut amb la serra.
Es tracta d’obrir aquesta i ficar el fil de metall pel forat prèviament
fet i desprès tornar a tancar l’eina tensant aquest fil per poder, d’aquesta
manera, serrar per dins del quadrat de cada finestra de la peça.
Cinquè dia:
![]() |
Organització |
Mentre
dúiem a terme la pràctica, anàvem fent fotos a les eines i a nosaltres mateixes
treballant, per tal de tenir desprès una representació visual del seguiment que
fèiem dia rere dia a l’aula.
Com
ja he comentat al principi, ja teníem gairebé totes les peces acabades, i
finalment, amb l’hora que vàrem tenir, van quedar totes acabades.
Sisè dia:
Aquest
dia, mentre la meva companya de treball acabava de llimar amb el paper de vidre
la última peça, vaig decidir començar a serrar la base de la nostra maqueta. Aquesta,
una barreja compacte, dura i força resistent em va costar a l’hora de
tallar-la, per aquest motiu, el tutor ens va explicar com utilitzar el xerrac
recte, una eina de tall la qual s’ha de fer servir una mica en diagonal per a
poder avançar amb les dents per les quals està composada.
Metre
una de les dues serrava, l’altre s’ajupia per anar veien per on anava la serra
i si el tall anava avançant o no.
Error comès:
Abans
de començar a serrar, el tutor em va demanar que anés a buscar dos serjants,
eines de subjecció de la peça per a que no es mogués, i em vaig equivocar; vaig
portar dos cargols de taula!
Una
cosa important que hauria de millorar és tenir més paciència l’hora de serrar, ja que metre ho feia em
torçava una mica, cosa que va perjudicar-nos a l’hora de llimar amb la llima,
ja que arrodonia el costat de tall.
Setè dia:
![]() |
Jo, enganxant el quadre base |
Un
cop teníem la nostra base serrada i llimada pels cantons corresponents, era
l’hora de començar a enganxar les peces per crear la figura del nostre
habitatge. Començant pels quatre llistons de fusta els quals funcionarien com a
límit de la nostra construcció. Es cert que el tutor ens deixava decidir el
lloc, centrat o no, on col·locaríem el nostre habitatge, però el meu grup va
decidir seguir les mesures que indicava el guió: 286 cm horitzontal x 236 cm
vertical.
Les
peces les enganxàvem amb l’ajuda de la cola blanca.
![]() |
Clavant claus |
Un
cop fet el nostre quadre de base, ens van demanar de clavéssim (a poca
profunditat) uns claus força llargs i prims per la superfície d’aquestes peces,
per intentar que quedessin més fixes i evitar possibles moviments d’aquesta.
Vuitè dia:
![]() |
Fent els últims retocs... |
Aquest
vuitè dia va ser molt estressant per a mi. Havia arribat l’hora de col·locar
les peces de fusta que actuarien com a parets entre elles dels diversos
departaments de l’habitatge, però algunes de les peces no corresponien, és a
dir, no eren suficientment grans, com indicava el nostre guió, i deixaven
forats entre elles.
Error: el nostre error va ser a l’hora de serrar les
peces potser vam serrar en comptes de fora de la línia traçada amb un llapis,
per dintre, tallant uns mil·límetres més que no donaven resultat quan les col·locàvem.
ió:Com teníem aquest problema amb dues de les
peces principals, vaig haver de tornar-les a fer, agafant una altra fullola de
fusta i tornant a començar. Cosa que ens va fer perdre força del nostre temps.
Aquest
ja es convertí en el nostre penúltim dia de pràctica. Ja teníem completa la
nostra pràctica, és a dir totes les peces i departaments de la construcció al
seu lloc. Se suposa que havia de ser el nostre últim dia, però si més no, la
majoria de grups anaven com nosaltres, necessitàvem una mica més de temps, en
el nostre cas, per acabar de tallar els cilindres que anirien als extrems de
les teulades de l’habitatge, per tal que un cop les col·loquéssim sobre aquest
no rellisquessin.
Nonà dia:
![]() |
Els serjant ens ajuden! |
Millora: Com la
peça lateral de l’habitatge era una de les principals i no quedava gaire
unificada amb el llistó del terra, vaig decidir que podria ser una solució per
a que quedés més unida (amb ajuda de la cola blanca), col·locar un serjant de
mida petita que unís aquesta lateral amb la horitzontal que es trobava al mig
separant les dues laterals.
Desè dia:
![]() |
Creant el circuit elèctric... |
En
aquest últim dia, la construcció de l’habitatge estava acabat, l’únic que ens
faltava era col·locar els trossets (del cilindre de fusta) corresponents a cada
extrem de les teulades, per tal d’aconseguir estabilitat a l’hora de col·locar
a aquestes sobre la maqueta.
![]() |
Serrant el cilindre de fusta |
Aquest
era un dia de nervis; a la pròxima hora de tecnologia ja s’hauria d’haver
entregat la memòria de la nostra construcció i anàvem una mica enrederides. Ens
faltava acabar el circuit elèctric. Volíem col·locar un petit circuit amb una bombeta
la qual s’encengués quan la porta ho fes. Per fer-ho necessitàvem una làmina
amb la mida corresponent al nostre espai, i anat soldant amb ajuda del soldador
el cable, creant un circuit que fes que al concertar-se amb una bateria
corregués l’electricitat i la bombeta t’encengués.
Error comès: no ens va donar temps a acabar-la, i l’haurem
de fer a casa per a que al dilluns ens ho pugui avaluar.
Millorem la nostra pràctica!
Millorem la nostra pràctica!
Si
més no, aquesta va ser una pràctica la qual ens va ocupar força temps en el
nostre calendari i que a més, personalment, no va ser força fàcil. Per aquest
motiu el nostre tutor ens va oferir una nova oportunitat de millora d’aquesta,
deixant que la decoréssim al nostre gust, sempre i quan tinguéssim la idea
clara de no carregar-la, tan sols posar-hi petits detalls que la fessin més
especial a la vista.
El
que personalment vam fer va ser imprimir una foto amb un relleu que imités la
textura de les teules; Ho vam retallar i enganxar a la mesura de la teulada de
fusta, les dues fulloles. Per separar els diversos espais de l’habitatge, vam
fer el mateix procés cercant diverses textures de terres: de cuina, de bany...
i retallant i enganxant-les als diversos compartiments de manera que es
distingissin entre ells. A més a més, a casa tenia retalls de paper amb
imitació d’herba, molt real, i vam decidir enganxar-la a la mesura pels cantons
de la casa, com a representació del jardí.
És
cert que nosaltres a més de voler canviar la seva estètica, vam intentar fer
petits canvis de manera acurada, com és el cas de la nostra teulada. La fullola
no estava del tot ben tallada i quan la col·locàvem per tancar, relliscava i
quedava un forat; d’aquesta manera, vam decidir enganxar amb cola blanca una
pinça de fusta, per seguir amb l’estil de decoració del nostre habitatge, a
sota, on es trobaven els cilindres de fusta tallats (els quals havien de fer la
seva funció). Un cop col·locada, no es veu a simple vista i queda totalment en
el seu lloc.
Desprès
de l’esforç per intentar millorar-ho, va ser recompensat amb la nota, i aquest
va ser el resultat!
Molt bé explicat! Bona companya de treball Anneee!
ResponElimina